Møt Tonje Kristensen, vår nye generalsekretær!
Tonje startet i stillingen som generalsekretær i Dramatikerforbundet 3. juni, men hun visste allerede litt om hvilke problemstillinger som rører seg blant medlemmene og i feltet.
Takk, dramatiker!
Denne uken ble Line Rosvoll takket av etter ti år som kunstnerisk leder for Dramatikkens hus. Vi rettet mikrofonen mot henne, og hun vil bruke den til å takke dramatikerne.
Hva hvis?
Intervju med dramatiker Monica Isakstuen av Hanne Ramsdal.
Ny ressurs på kontoret: Jonas Ulleland!
Fram mot sommeren er Jonas Ulleland ansatt i en midlertidig stilling som prosessdriver med fokus på forbundets digitaliseringsprosjekter og håndtering av vederlag.
Det norske hus i ruiner
– Når man står fritt, utenfor institusjonen, og har fått penger, så ønsker man å bruke denne friheten, være kompromissløs, ta det ut der man vil. Kompromissløshet er for meg stikkordet. Jeg tror ikke på kompromisser i kunsten, sier regissør Vegard Vinge.
- La regionene slippe til
Snart skal det avgjøres om regionene skal få mulighet til å støtte fiksjonsprosjekter innen lengre formater. Silje Salomonsen mener beslutningen blir avgjørende for hvilke filmfortellinger vi kommer til å kunne tilby det norske folk.
Maja Lunde og klassikerene
Fikk du ikke sett Maja Lundes Snøsøstera på Det Norske Teatret denne julen? Sjansen er stor for verket blir satt opp igjen. Og igjen.
– Eg vil seie noko om kor tilsidesett ein kvinneleg kunstnar kan bli
Vibeke Løkkeberg skriv framleis. Det kan bli filmmanus eller roman, eller begge deler.
Å skrive krever et fjell av mot og en vilje av titanium
– Det hersker en slags generell misoppfatning om at struktur er noe mekanisk, mens det egentlig er en emosjonell lek med publikum. Det hevder Kelly Davis, etablereren av «Skriverommet» i Oslo.
POST POSTDRAMATIKKEN
– Det var så mykje post på den tida. Post-rock, i Berlin var det post wall. Postmodernisme, postdramatikk. Eg fekk lyst til å gå tilbake og sjå kva vi var posta ut frå.
Møte med: Dramadronninga Ellisiv
Ellisiv Martha Lindkvist er forfatter, dramatiker og feminist. Dramatikerforbundet har valgt ny leder.
Ein plutseleg frigjerande sjanger
Monica Isakstuen om dramatikk som tekst skore inn til beinet
Kunsten å sette èin fot framfor den andre
«Ta på deg gode sko,» skriv Lars. «Vi skal ikke sitte stille, for å si det sånn!» Eg tek på meg vandrarsko, set meg på bussen, og snublar. Eg er èin time for tidleg, men veit det ikkje ennå. Bussen sneglar.
Viktig at det blir en fest
– Norsk Dramatikkfestivals fremste oppgave er å oppdage nye, gjerne ukjente stemmer - og samtidig å heie fram de som allerede finnes.
Jubel for ny norsk dramatikk
Det ser lovende ut for ny norsk dramatikk. Arne Lygres 'Tid for glede' er utsolgt til mai - og så langt i år har det vært hele 17 urpremierer. Blant dem Monica Isakstuens 'Dette er ikke oss'. Stadig flere norske dramatikere spilles også utenlands.
All verden er en scene
- og noen har viet seg til å skrive om det som skjer på scenen.
Julesjanger
Kjetil Indregard skriver ikke dialog før han kjenner karakterene sine dypt inn i sjela. Slik var det også i arbeidet med julekalenderen Kristiania Magiske Tivolitheater.
Virkelighetens mangfold
Tiår med lobbyvirksomhet fra de største selskapene har gitt oss filmordninger som grovt favoriserer de store, kommersielle prosjektene, mener Mariken Halle.
Dramatikerens nye venn
Bergen Dramatikkfestival ble arrangert for første gang i august 2020, nå planlegges neste års festival.
Det kollektive – hybridene i oss
Om det karnevaleske, mangefasetterte og hybride. En samtale med Tale Næss om scenekunsten i dag.
I ekteskap med dramatikken
Viss ein slår liva til Ragnhild og Terje Mærli saman, finst det berøringspunkt mot bortimot alt som har vore av dramatikk og dramatikarar i Noreg sidan søttitalet.
En rebell fyller 70: Gratulerer med dagen Cecilie Løveid!
Cecilie Løveid må kunne kalles en nestor innen norsk dramatikk og i disse dager feires 70-årsdagen hennes med et stort program på Den Nationale Scene i Bergen. Et dagprogram som består av en samtale med Løveid, foredrag om dramatikeren Løveid samt et poesiprogram der hun selv skal lese sammen med kolleger. Om kvelden blir det stor festforestilling med hyllest fra DNS´ ensemble.
Kaja von Hedenberg, forbundets nyankomne juridiske rådgiver
Kaja har nå hatt sine første uker som juridisk rådgiver i Dramatikerforbundet, og har allerede rukket å få innsyn i hva slags hverdag en god del dramatikere og manusforfattere står i.
Kunsten å legge inn lurespor, forføre
Rønnaug Kleiva er dramatikar, poet og romanforfattar. Men sjølv deler ho det ikkje opp slik. Ho tenkjer på alt dette som ein del av det å vere skrivar.
Rekordstort program for Barnefilmfestivalens bransjedager
Da Frank Mosvold ble bedt om å sette sammen programmet for bransjekonferansen på Barnefilmfestivalen, tok han utgangspunkt i å lage et program han selv ville hatt lyst til å delta på.
Mitt Halle rike!
Han har bakgrunn frå den verkelge motstandsrørsla – amatørteatret, og frå datida si mest nyskapande og internasjonalt orienterte scene, forsøksteatret Studioteateret. Barthold Halle er ei levande legende innanfor norsk teater, og første person ut i ein serie intervju med seniorane i Dramatikerforbundet.
Lyddrama i NRK
Siden 1926 har NRK laget teater på radio. Nå får Radioteatret nytt liv i skjæringspunktet mellom et tradisjonelt hørespill og podcast. Men det skal fortsatt produseres nyskrevet dramatisk tekst, forteller sjef for Lyddrama, Gunhild Nymoen.
Fem år for Tigerstadsteatret
Etter å ha sett hvordan de fleste institusjonsteatrene i Sverige hadde egne scener for barn og unge ga Hilde Brinchmann, Wenche Viktorsdatter Paulsen og Toril Solvang seg selv et viktig oppdrag: å etablere et teater utelukkende for barn og unge i Oslo. Etter utallige forestillinger, en Heddapris og en semitrailer med et teater i magen kan Tigerstadsteatret feire fem år.
När nån annan känner det samma som dig om nånting som inte är formulerad
En samtale på svensk og norsk med manusforfatterne Guro Bruusgaard og Fijona Jonuzi som sammen har skrevet manus til spillefilmen «HAN». «HAN» er regissert av Guro, har utendørs verdenspremiere i kveld på Tromsø Internasjonale Filmfestival og kommer på kino våren 2021.
Frykter manusordningen vil forsvinne i gode intensjoner
Hvis manusordningen har mangler, hvorfor ikke bare gjøre den bedre i stedet for å tynne den ut i en større ordning, spør manusforfatter og regissør Torun Lian. I dette intervjuet stiller hun seg kritisk til forslagene om endringer i manusstøtten slik de ble beskrevet av Ståle Stein Berg fra NFI her på dramatiker.no.
- Kunstnerskapene står i fare
Solrun Toft Iversen er bekymret for både de kortsiktige og langsiktige konsekvensene av nedstengningen av teatrene.
Hva skjer med manusordningen etter de foreslåtte endringene?
- Manusstøtteordningen vil bestå, men den blir mer oppdatert, sier Ståle Stein Berg, seksjonsleder for kunstnerisk vurdering ved Norsk filminstitutt. Her forteller han om de foreslåtte endringene for manusstøtten.
Lene Therese Teigen med fem produksjoner i utlandet
Lene Therese Teigens scenetekst «Tiden uten Bøker» utgis i disse dager i Indonesia. – Jeg er ufattelig stolt av dette prosjektet, som har betydd så mye for så mange mennesker, sier hun.
En reise i medvind
For en gang skyld har regissør Alexander Eik en skikkelig god følelse før en premiere. Til helgen kan du se Atlantic Crossing på Nrk, serien som følger kronprinsesse Märtha på flukt til USA under krigen.
Gammel, I Boks, og Fem forestillinger om døden
Premiereklar: Fem forestillinger om døden – videreutviklet etter Gammel, et konsept av Ingeborg Eliassen fra 2004.
Morgendagens scenekunst
Flerstemmige og flerspråklige fortellinger står sentralt når Scenetekstivalen åpner dørene i Tromsø første helgen i oktober.
Dag Johan Haugerud: Om priser og prosess
Dag Johan Haugeruds spillefilm Barn ble Amandakveldens store vinner med hele ni priser, og med det innehar teamet bak filmen nå norgesrekorden i Amandapriser! Haugerud selv ble tildelt prisene for beste filmmanus og beste regi, filmen ble kåret til årets beste norske kinofilm, og skuespillere og stab ble tildelt seks priser. De feiret prisdrysset på behørig vis med en meters avstand til alle som deltok på utdelingen.
Stemningsrapport fra Hestetorget
Godt inne i Kortfilmfestivalen i Grimstads tredje digitale dag, melder Kalle Løchen om god stemning på Hestetorget.
Ikke skapt for å sees aleine
Hva gjør koronakrisen med oss som brenner for film-og scenekunsten? Vi har snakket med to av dem.
En ny vei
Arne Svingen har skrevet et seks-episoders hørespill for barn direkte for Storytel. Han tror strømmetjenestene kan bli et nytt og interessant område for dramatikere framover.
Verdenspremiere: Okkupasjonens fanger
Den jødisk israelske dramatikeren Einat Weizman ble tildelt Dramatikerforbundets Solidaritetsstipend 2019. På fredag er det verdenspremiere på den usensurerte versjonen av Okkupasjonens fanger, dokumentarteaterstykket hun har jobbet med de siste årene. Forestillingen står på Humanfestivalens program på VEGA Scene. Den norske versjonen har hun samarbeidet tett med Marius Kolbenstvedt om.
Seriemanusforfattere i tidsklemme?
Vi samlet manusforfatterne Karianne Lund, Kjetil Indregard og Johan Fasting til en samtale om den pågående debatten om manuskriptene til norske tv-serier.