Ny ressurs på kontoret: Jonas Ulleland!

Fram mot sommeren er Jonas Ulleland ansatt i en midlertidig stilling som prosessdriver med fokus på forbundets digitaliseringsprosjekter og håndtering av vederlag.

Torunn Eikanger, 17.01.2024

Jonas Ulleland final

Jonas Ulleland (Foto: Torunn Eikanger)

Jonas er godt inne i sin andre uke på kontoret, og sammen jobber vi blant annet for at Norwaco-vederlaget skal kunne beregnes individuelt i Manusbanken på en god og brukervennlig måte.

– Jeg tror vi skal få til Norwaco-prosjektet veldig bra. Det handler om å lage en korrekt digital fordeling av midlene, men det handler også om medfølgende informasjon, sier Jonas og understreker at i tillegg til å få pengene ut og fram, bør rettighetshaverne bli fornøyde både med informasjonen og med servicen som skal følge med pengestrømmene.

Før Jonas kom til Dramatikerforbundet jobbet han i GRAMO som rapport- og avregningsansvarlig med ansvar for fordeling av penger som kom inn fra NRK og som skulle individualiseres ut til hver enkelt rettighetshaver. Jonas er også medlem i GRAMO. Han er profesjonell musiker, med både produsent- og utøvende rettigheter, så han er godt kjent med å sitte på begge sider av ‘fordelingsbordet’.

DJax, Jaxz, Jax on the Sax – det er noen av artistnavnene Jonas er kjent som. Ved siden av å være saksofonist er han også DJ. Ofte er han begge deler samtidig. Han bruker gjerne digitale hjelpemidler for å gjøre musikken enda ‘kulere’. Ofte bruker han også digitale effekter saksofonen.

– Saksofonkarrieren startet på barneskolen. Jeg er oppvokst på Røa og spilte i Voksen skoles musikkorps. Deretter ble det musikklinje på Foss videregående skole, før det bar videre til HM Kongens Garde og musikktroppen hvor jeg spilte klarinett, så ble det orkestral janitsjar i Lillestrøm musikkorps til jeg var 26-27 år.

Profilbilde Jonas Ulleland

Jax on the Sax, eller Jonas Ulleland (Foto: privat)

Karriereløpet i arbeidslivet for Jonas startet etter tida i gardemusikken.

– Det begynte med transport for Elkjøp, forteller han. Oppgaven var å kjøre ut hvitevarer til kunder. Deretter begynte jeg i klagedisken hos Elkjøp Lørenskog, før jeg gikk over i en ren salgsstilling. Samtidig tok jeg en bachelor på BI innen økonomi og administrasjon. På den tida sendte jeg månedlige eposter rett til CFO (Chief financial officer) i Elkjøp for å få en regnskapsjobb og fikk til slutt en jobb med kontantstrømsanalyser for Elkjøp Nordic. Fra regnskap gikk jeg over til innkjøp – hvor jeg blant annet jobbet med kaffesortimentet til Elkjøp Nordic! Så hentet Supply Chain-sjefen meg inn til sin avdeling grunnet min interesse i å digitalt forbedre innkjøpskalkylene.

Men loopen lukkes der. Jonas begynte i både storband og rockeband, noe som vekket interessen for rytmisk musikk og improvisasjon. Han var ferdig med SAP-implementeringen i Elkjøp, og brøt ut for å ta 20-årene på nytt. Ferden gikk til Universitetet i Oslo hvor han tok en master i musikkvitenskap, kognitiv musikkvitenskap.

– Hørte du den lyden der? spør Jonas plutselig

– Fra de to mennene som vasker gulvet? spør jeg

– Ja, en veldig fin lyd, som man egentlig kan kjenne i kroppen, sier Jonas. – Det handler ikke bare om hvordan musikk påvirker oss kulturelt, men også om hvordan den påvirker oss biologisk.
Han snakker litt om ‘Tension and Release’ i musikken, en metode som ofte brukes til å bygge opp musikken og kan påvirke oss subliminalt. Det er et stort og komplisert fagfelt, spesielt med tanke på at vi antageligvis vet mer om verdensrommet enn det som skjer inni hjernen, sier han.

Jonas synes det er spennende med dramatikere og manusforfattere selv om han ikke kjenner så godt til det praktiske enda.

– Men jeg har nytt produktene, sier han, spesielt innen film og dramaserier. Breaking Bad, for eksempel, er jo bare toppen! Og Community, og The Office – og Megastore på Netflix – der husker jeg at jeg tenkte, så bra manus, så morsomme kommentarer de legger inn underveis, og det visuelle er så nakent, ingen special effects – så kanskje manuset kommer bedre fram i en sånn serie?

– Nå synes jeg det er veldig spennende å få innblikk i prosessene bak det å skrive manus. Som kunstner kjenner jeg godt til utfordringen som ligger mellom det kreative og det strukturerte. Kreativitet er faget, men det blir ikke penger av det uten struktur i både arbeidsprosesser og i økonomien. Det er jo i skillet der mange av utfordringene i den kreative bransjen ligger. Jeg tror det handler om mye av det samme for dramatikere og manusforfattere; å finne en god balanse mellom kreativitet og struktur. Med min bakgrunn så ser jeg for meg at jeg kan bli en god agent mellom kreativitet og struktur i den kreative bransjen.

Jonas avslutter med å fortelle at han også er webdesigner og både drifter og designer egne og andres websider. I tillegg tilbyr han, gjennom sitt selskap Poiesis AV DA, tjenester til andre band – som livesessions – og de kan konsultere i forhold til det å drifte et eget band.

– Den vanligste grunnen til at band bryter opp, er jo uoverensstemmelser, men ved å infusere ‘Business Intelligence’ i driften kan vi jobbe pro-aktivt og mer effektivt. Selv liker jeg å ta med all arbeidserfaring inn i eget band – og i andres band, sier han.

Vi ønsker Jonas varmt velkommen til Dramatikerforbundet, og ser fram til godt samarbeid.

Om du kommer til Dramatikerforbundets årsmøte 13. april, er det store sjanser for at du får se og høre DJ Jax on the Sax live litt utpå kvelden. Men først skal vi jobbe med å legge til rette for at du snart skal få utbetalt Norwaco-pengene du har krav på for 2021 og 2022.