![Head small](https://dramatikerforbundet.imgix.net/head-small.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=283&w=400)
Tvangstanker i troperegn
Hva er egentlig originalitet? Er det fortsatt mulig å være fullstendig original? Og kan jakten på å være nettopp original, eller snarere frykten for å ikke være det, ende opp med å ikke bare ha en negativ - men til og med en motsatt effekt på det vi lager?
![Makta sesong 1 1 2](https://dramatikerforbundet.imgix.net/Makta-sesong-1_1-2.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&w=400)
Virkelighetens fiksjon
Dramatikere og manusforfattere har til alle tider latt seg inspirere av virkeligheten. Er alle aspekter av virkeligheten og virkelige personer "up for grabs", eller bør det i noen tilfeller tas mer hensyn? Er begge deler på sitt vis sant? Og hvorfor bør vi kanskje - snarere enn å undertrykke den - ønske en slik etisk debatt velkommen?
![Adaptation](https://dramatikerforbundet.imgix.net/Adaptation.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=262&w=400)
Det de egentlig snakker om når de snakker om det de snakker om
Et essay om å skrive undertekst - og samtidig vokte seg vel for å gjøre akkurat det.
![Rip Henry Viaplay IT Vstudios Norway](https://dramatikerforbundet.imgix.net/RipHenry_Viaplay_ITVstudiosNorway.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.6178&fp-y=0.2233&h=225&w=400)
Elskbare drittsekker
Hvis publikum er fullstendig likegyldig til om protagonisten vår lever eller dør, så har vi som historiefortellere feilet nokså kapitalt. Det snakkes i denne sammenhengen ofte om protagonisters "likeability", men er det egentlig slik at vi må like hovedkarakterer for å bry oss om dem? Eller i det minste bry oss om hva som skjer med dem?