Dramatikerforbundet
  • Om oss
  • Medlemskap
  • Stipend
  • Avtaler
  • English
  • Manus
  • Forfattere
  • Dramatikerforbundet
  • Aktuelt
  • Om oss
  • Medlemskap
  • Stipend
  • Avtaler
  • English
  • Manusbanken
  • Manus
  • Forfattere
  • Logg inn
Manusbanken
Dramatikerforbundet
  • Alle kategorier
  • Premiere
  • Arrangement
  • Nyhet
  • Intervju
  • Medlemsinfo
  • Essay
  • Arkiv
  • Leder
  • Pressemelding
  • Reisebrev
Essay
The Birds 1963 21

Gjendiktning i IP-alderens tid

“Never judge a book by its movie” - J.W. Eagan

Essay
An Education credit Sony Pictures jpg

Å finne sannhet gjennom “løgnen”

“Fiction is the lie through which we tell the truth." - Albert Camus

Essay
6 De fem benspaend

Begrensende frihet og frigjørende begrensninger

Friheten er kanskje sammen med sannheten kunstnerens fremste ideal. Begrensningen, derimot, er noe man ved første øyekast absolutt ikke trakter etter. Men kan nettopp begrensningen være en vel så god inspirasjonskilde som friheten? Og kan den komplette kunstneriske frihet i noen tilfeller til og med ende opp som en møllestein rundt halsen i den kreative prosessen?

Essay
Head small

Tvangstanker i troperegn

Hva er egentlig originalitet? Er det fortsatt mulig å være fullstendig original? Og kan jakten på å være nettopp original, eller snarere frykten for å ikke være det, ende opp med å ikke bare ha en negativ - men til og med en motsatt effekt på det vi lager?

Essay
Makta sesong 1 1 2

Virkelighetens fiksjon

Dramatikere og manusforfattere har til alle tider latt seg inspirere av virkeligheten. Er alle aspekter av virkeligheten og virkelige personer "up for grabs", eller bør det i noen tilfeller tas mer hensyn? Er begge deler på sitt vis sant? Og hvorfor bør vi kanskje - snarere enn å undertrykke den - ønske en slik etisk debatt velkommen?

Essay
Adaptation

Det de egentlig snakker om når de snakker om det de snakker om

Et essay om å skrive undertekst - og samtidig vokte seg vel for å gjøre akkurat det.

Essay
Rip Henry Viaplay IT Vstudios Norway

Elskbare drittsekker

Hvis publikum er fullstendig likegyldig til om protagonisten vår lever eller dør, så har vi som historiefortellere feilet nokså kapitalt. Det snakkes i denne sammenhengen ofte om protagonisters "likeability", men er det egentlig slik at vi må like hovedkarakterer for å bry oss om dem? Eller i det minste bry oss om hva som skjer med dem?

Essay
Alan Willims Jared Harris Foto Liam Daniel HBO

Mind the gap

Mange – i alle fall denne artikkelforfatteren – ønsker seg ofte en større grad av forutsigbarhet i tilværelsen. Altså en mindre avstand mellom forventning og faktisk resultat. Som dramatikere derimot, bør vi kanskje snarere omfavne denne avstanden? Og hva om den gjelder noe så fundamentalt som et verdenssyn? Det mener Craig Mazin, manusforfatteren bak "Chernobyl" og kommende "The last of us".

( )

Besøks- og postadresse: Kronprinsens gate 17 0251 Oslo

Telefon: 22 47 89 50

Epost: post@dramatiker.no

Org nr: 971278188

  • English →
  • Presse →
  • Facebook →

Personvernerklæring

Ansvarlig redaktør: Ellisiv Lindkvist

Dramatikerforbundet © 2025