Grand Prix i Cannes!
Den norske filmen «Affeksjonsverdi» vant lørdag kveld Grand Prix under Filmfestivalen i Cannes, en av de mest høythengende og prestisjefylte prisene en film kan oppnå. Vi gratulerer!
Redaksjonen, 26.05.2025

Eskil Vogt og Joachim Trier med den gjeve prisen.
(© France TV)
Bak filmen står flere av de aller dyktigste filmskaperne og aktørene i Norge.
– Vi i Bransjerådet for film er mektig imponert over hva våre medlemmer har skapt, og stolte av å representere dem gjennom våre organisasjoner, sier Åse Kringstad, på vegne av Bransjerådet for film.
– Utmerkelsen viser at norsk film kan konkurrere på ypperste nivå av filmkunst, og at en norsk fortelling laget og innspilt i Norge kan si noe universelt og berøre et publikum på tvers av landegrensene, sier Kringstad, og utdyper:
– Filmers styrke er nettopp at de evner å bygge broer. Dette understreker betydningen av kultursamarbeid, ytringsfrihet og synlighet – verdier som er viktigere enn noen gang å hegne om i den geopolitiske situasjonen vi har i dag.
Vi gratulerer regissør Joachim Trier, manusforfatter Eskil Vogt, produsentene Maria Ekerhovd, Andrea Berentsen Ottmar, hovedrolleinnehaver Renate Reinsve, og hele teamet foran og bak kamera med denne velfortjente utmerkelsen.

Bransjerådet for film: Bak fra venstre: Elisabeth Sjåstad, Øyvind Rune Stålen, Per Emil Grimstad og Åse Kringstad. Foran fra venstre: Espen L. Pedersen, Morten Christoffersen og Leiv Igor Devold.
Bransjerådet for film:
Dramatikerforbundet v/Øyvind Rune Stålen
Norske Filmregissører v/Leiv Igor Devold
Norsk Skuespillerforbund v/Per Emil Grimstad
Norsk filmforbund v/Elisabeth O. Sjaastad
Virke Produsentforeningen v/Åse Kringstad
Norske Filmdistributørers Forening v/Morten Christoffersen
Film & Kino v/Espen L. Pedersen

- Et enormt dannelsesprosjekt!
Det ble ikke glitrende tyllskjørt og glamor, slik Hanne Ramsdal hadde forestilt seg teateret, da hun ble med i amatørgruppen Suttung på åttitallet. Men så lærte instruktøren henne å nærlese dramatikk, og magien oppsto. Nå jobber Ramsdal for å formidle ditt manus til amatørteatrene.

Paneldebatt: Who Really Owns the Story?
Barnefilmfestivalen i Kristiansand fulgte opp debatten som oppstod etter kronikken «Hvor mye kan manus endres etter tildeling?», av manusforfatterne Kartsen Fullu og Mina Stenebråten, med en paneldebatt på festivalens bransjedag.