Drama om et diktet kunstnermøte

Billedkunstnerne Peder Balke og Signe Scheel møtte aldri hverandre i virkeligheten. Men Elin Tinholt fører dem likevel sammen i forestillingen Storm og Silke. Dramatikken i livshistorien og bildene til Balke inspirerte dramatikeren Tinholt.

Redaksjonen, 22.08.2010

Storm og Silke2 Teater Innlandet

Nils Sletta og Elisabet Hagli Aaars. Foto: Arnfinn Johnsen

– Hvorfor denne historien, spør vi, like etter at
urpremieren har løpt av stabelen og forestillingen er blitt svært positivt
mottatt.

– Interessen startet med at jeg så Balkes malerier
som henger på Nasjonalgalleriet. Disse bildene var blant de siste han gjorde. Han var
født og vokste opp på Helgøya i Mjøsa, et område jeg har et forhold til. Så
leste jeg om han, og han må sies å ha hatt en eventyrlig livshistorie. Det er
mye dramatikk i livet hans, akkurat som det også er dramatikk i bildene han
malte.

– Hva grep deg spesielt?

– All motgangen han hadde i livet, og at han på tross av dette hadde en så stor kraft og fortsatte å male.

Balke er kjent som en av de fremste norske
landskapsmalerne fra midten av 1800-tallet. Svært kjent er bildet Fyr på den norske kyst, som har vært
motiv på 1000-kroners sedlene.

Store
ulikheter

Men så var det møtet med Signe Scheel, en langt
mindre kjent malerinne, som aldri møte Balke, bortsett fra nå, 150 år senere

– De kunne ha møtt hverandre, men det som skjer i
stykket er oppdiktet. Vi møter dem når han er 82 år
og hun er 26. Han er på tampen av livet, skal ta farvel med sin ungdoms
malerier, og har arbeidet i isolasjon. Hun er ung og usikker, ikke minst på om
hun vil velge kunsten som sin vei. Det er et stort spenn i alder mellom dem,
men også i deres sosiale bakgrunn. Dessuten er de veldig ulike i sine bilder,
både når det gjelder motiv og måten å male på. Han er voldsom med grove
penselstrøk i sine store landskaps- og naturbilder. Hun maler mer forsiktig, med
korte, tynne penselstrøk. Hun maler mennesker. Kvinner. Gjerne sine egne
søstre. Sittende i stille hager. Hennes produksjon er ikke like omfattende som
hans, noe som skyldes en langsom og møysommelig arbeidsprosess og at hun i lange perioder var plaget med sykdom. Jeg
visste jo mest om han, men likevel fikk hun større og større plass etter som
arbeidet skred fram.

Krevende
research

Tinholt har en håndfull dramatiske arbeider bak
seg, blant annet for Radioteatret, men betrakter seg likevel som en fersk
dramatiker. Det har vært en tidkrevende jobb å skrive Storm og Silke, forteller hun. Å forholde seg til biografisk
materiale er både krevende og givende. Den omfattende researchen gjør at hun
akkurat nå har en følelse av å ha tilbrakt mye tid på 1800-tallet, og at hun
vurderer om det er på tide å komme seg ut av denne perioden.

Innflytelse
Men Tinholt har gjort mer for å få fram akkurat
denne forestillingen enn å skrive. Det var hennes idé at stykket skulle settes
opp på Peder Balke senteret på
Billerud gard på Kapp ved Mjøsa. Her er de store veggmaleriene i Balkesalen en
fantastisk bakgrunn for det som skjer på scenen. Bønder på Toten bidro til å
betale Balkes utdannelse i Christiania, Stockholm og Dresden. Som takk malte han
salene på gårdene deres. Noen slike veggmalerier befinner seg altså på Billerud
gard.

– Hadde du også innflytelse på valg av
skuespillere?

– Nils Sletta stod høyt på min liste for rollen som
Peder Balke. Etter mitt skjønn er han en av landets dyktigste skuespillere, og
jeg ble kjempeglad da han sa ja! Harald Hoaas, som er instruktør ved Teater
Innlandet, hadde lyst til å sette opp dette stykket, og det var han som ønsket
seg Elisabeth Hagli Aars som Signe Scheel. Hun er nydelig i rollen. En morsom
ting er at Jon Balke som har skrevet musikken er tippoldebarn til Peder Balke.

Livsvei
– Er denne forestillingen noe du har fått støtte
til å skrive?

– Nei. Jeg forstår at det kan virke som dette er et
bestillingsverk, men det var det faktisk ikke. Jeg gjorde research i omtrent
seks måneder før jeg så tok kontakt med
Hedmark Teater om prosjektet.

Nå er som kjent Hedmark Teater historie, og Teater
Innlandet er nytt regionteater for Hedmark og Oppland. Prosessen med
opprettelsen av det nye teatret drøyde ut i tid, og tilfeldighetene gjorde at Storm og Silke ble det første stykket
som det nye teatret satte opp.

– Å velge kunsten som livsvei framstår som et
viktig spørsmål i stykket. Er dette noe du har kjent på i eget liv?

– Det er et åpenbart forståelig spørsmål. Vi
foretar alle valg som skaper konsekvenser. Men å velge å arbeide med kunst har ikke
medført like store forsakelser i mitt liv som for Signe Scheel, sier Tinholt.