Brødmannens memoarer

[2011]
  • Språk: norsk (bokmål)
  • Skrevet: 2011
  • Målgruppe: Voksne

Skrevet av

Synopsis

DEL 1: AKAPULCO

Året er 1931. En ung mann ankommer et lite feriested hvor han planlegger å tilbringe noen måneder i fred og ro for å finne ut av sine problemer, hva enn de består av. Men allerede før han er på plass i det høytliggende gjestgiveriet til fru Martinez, den illeluktende og overvektige matronen som gir ham et tilbud han ikke har råd til å avslå, lenge før han innser at den lokale Bakeren ikke akkurat har rent mel i posen, ja lenge før han i det hele tatt blir klar over akkurat hvor mye mel denne landsbyen består av, har forandringen startet. Og han kan spore forandringens øyeblikk tilbake til et eksakt punkt: Det øyeblikket, etter tolv timer på veien, da han fant en bunke papirer på bensinstasjonens toalett­gulv, famlende notater som beskriver en manns forvan­dling fra vellykket menneske til tørre krutonger. Det er disse papirene han skal komme til å kalle Brødmannens Memoarer, det er disse papirene han skal lese om og om igjen. Det er disse papirene som skal forandre alt.

DEL 2: ELLIS ILAND
I den like feilstavede oppfølgeren beveger vi oss bakover i tid. Vi følger Dave Barker, bokførersønnen fra Braemen som ankommer New York vinteren 1912 og slår seg ned i Tenderloin-området på Manhattan i påvente av å få jobben han har søkt på hos Martinez Renholdsvesen. Men fru Martinez, hans arbeidsgiver og huseierske, har andre planer for ham, og sakte, men sikkert tvinges han bort fra drømmene om bokføring og inn i underjordiske ganger hvor lyset aldri slipper inn. Det blir snart klart for ham at forholdene over og under bakken er i ferd med å bli skr­emmende like. Mens dager blir til uker, månederr og til slutt år roter han seg inn i et helt annet liv enn det han hadde sett for seg. Et liv som involverer samarbeid med en mann med både tvilsom hygiene og diett, tyrkiske bad, flasketuten peker på, en. ukrainsk musiker ved navn Stoklitsky og en konstant forkjølet datter i slutten av tret­tiårene som fru Martinez er nokså bestemt på å få giftet bort. I tillegg er det ting som tyder på at den lokale Bakeren har for stor makt i nabolaget og at det muligens finnes ubehagelige sammenhenger mellom de lange køene utenfor bakeriet, de stadig renere kloakkene og den plutselige oppblomstringen av ledige leiligheter i byen, til salgs for en alt for høy pris fra Martinez & Co Eiendomsmegling. For ikke å snakke om alligatorene i kloakken. Ellis Iland handler riktignok også om fru Martinez, men det er mammaen til den fru Martinez vi ble kjent med i Akapulco. Historien denne gang gir oss et utydelig bilde av et New York i samtidig utvikling og forfall. Vi blir nå i stand til å forstå hvor Akapulcos Martinez ble som hun ble, og hvordan bakerens foreldre la grunnlag for den virksomheten og tyranniet han driver i Akapulco. Og viktigst av alt, vi blir kjent med den opprinnelige brødmannen, Dave Barker.

DEL 3: MATTRHORN
I den tredje delen av Brødmannens memoarer kommer endelig den mystiske Bakeren selv i tale. Det er november 1918, første verdenskrig er akkurat over og Bakerens gru­somheter har blitt avslørt. For å unngå å bli dømt til døden rømmer han New York sammen med den høygravide Rosalita, som etter morens død har steget fram som den nye Fru Martinez. Målet er å komme seg til frisonen Akapulco, en liten meksikansk alpelandsby ved havet hvor de kan starte på ny uten fare for å bli oppdaget og stilt til ansvar for sine handlinger. Reisefølget stanser på toppen av fjellet Matttrhorn for å samle krefter før de legger ut på siste etappe ned til landsbyen, og allerede fra de første replikkene skjønner man at Bakeren ikke er som andre folk. Ikke bare erhan det ondeste mennesket som noen gang har gått i land på Ellis Iland, han er også en dypt forstyrret sjel, med to person-ligheter som ikke alltid er på nett med hverandre og som har et mildt sagt ambivalent forhold til Samuel Beckett.

Historikk

  • Uroppført: 2011
  • Produsent: Elisabeth Carmen Gmeiner
  • I rollene:

    Håkon Mathias Vassvik, Kim Atle Hansen, Gisken Armand

Forestillingsrettigheter

Norske Dramatikeres Forbund er ikke agent for forfatterne i denne databasen.

Ønsker du å oppføre manuskriptet, ta kontakt med forfatteren selv eller med forfatterens representanter.