Kultur er beredskap!
Kanskje er det et falskt sitat, men det gjør det ikke til et dårlig sitat. Tvert imot, så er “then, what are we fighting for” både betimelig og bekymringsfullt aktuelt.
Ellisiv Lindkvist, 27.09.2024
Forbundsleder Ellisiv Lindkvists innlegg på LO-konferansen om totalberedskap og motstandskraft 17. september 2024.
Noe av det første Russland bomba i Ukraina var 400 kulturminner. De går også etter teatre og bibliotek. De ønsker å destruere fellesskapet. Samtidig ser vi at folk i Ukraina strømmer til teatret som aldri før. I teatret finner man og bygger man fellesskap.
Vi må ha viljen til forsvar. Viljen til å være beredt. Det får vi gjennom fellesskap og identitet. Og hvordan bygger vi fellesskap og identitet? Jo, gjennom kultur. Hvorfor er kultur som beredskap viktig?
Det er vår felles historie:
Ibsen og Munch er to av våre mest anerkjente kunstnere gjennom historien, kontroversielle i sin samtid, elsket og hyllet i dag. Å lese Et Dukkehjem, eller å gå på Munchmuseet er å ta del i fellesskapet, og å forstå historien og kulturen vår.
Det er åpenbart viktig å bevare, beskytte og videreformidle kunst- og kulturhistorien. Men: det er minst like viktig at det fortsettes å skape kunst. Fordi også vår samtid skal bli fortalt. Vi skal beskytte kulturminnene, vi skal lære av historien, vi skal aldri glemme, samtidig skal vi være åpne for det nye, vi skal sørge for at det skapes nye verk, for at vår del av historien skal finnes for ettertiden, og for at vi her og nå skal kunne speile oss i kunsten. Vi skal tåle kontroverser for kanskje vil nettopp en kontroversiell kunstner i dag, bli en feiret Munch eller Ibsen om hundre år.
Ytringsfriheten
Kulturfeltet er en sterk bærer av ytringsfrihetskultur. Kunst og kultur utfordrer, reflekterer, samler og provoserer. Å ikke ha med seg kulturens virkning i en urolig tid kan svekke vår beredskap og gjøre oss mindre motstandsdyktig. Ytringsfrihet er en forutsetning for kunst, kultur og demokrati.
Samhold og fellesskap
Når kriser treffer, søker vi mot kulturen. Mange av oss kan trenge å sitte alene på et saueskinn på et fjell. Samtidig trenger vi de kollektive rommene der vi kan tenke sammen og bygge bru til hverandre. Et slikt rom kan være teatersalen og konsertsalen. Her har vi muligheten til å ha en levende samtale om hva demokratiet vårt skal være. Her har vi muligheten til å inkludere, her har vi muligheten til å skape et fellesskap større enn oss selv. Men da må vi være villig til å satse på disse rommene, til å vedlikeholde og videreutvikle dem.
Og kanskje skal vi legge ei diktsamling eller ei sangbok i beredskapskassen. Fordi den boka kan minne deg på hva du kjemper for.
Endelig, det blir insentivordning for ny norsk dramatikk!
– Det er helt fantastisk å få gjennomslag for det som har vært min viktigste sak i over to år, sier forbundsleder Ellisiv Lindkvist.
Søk Dramatikerforbundets stipend for 2025
Nå kan du søke kunstnerstipend. Søknadsfristen er 15. oktober kl. 13:00 og gjelder både for Dramatikerforbundets stipend og Statens kunstnerstipend.