Stipend, vederlag, tilskudd

Dramatikerforbundet forvalter en rekke stipend, vederlag og tilskudd. De fleste av disse ordningene er åpne for både medlemmer og ikke-medlemmer av forbundet. I oversikten under finner du informasjon om de ulike ordningene. Kulturdirektoratet, fylkeskommuner, kommuner og andre fond kan også ha ordninger som er relevante for utvikling og produksjon av dramatikk.

Dramatikerforbundet forvalter vederlagsmidler fra Norwaco og Kopinor for bruk av dramatikere og manusforfatteres verker i ulike sammenhenger: undervisning, tv-distribusjon, privatkopiering og NRK Arkiv mv.

Råd fra stipendkomiteen

Noen råd fra stipendkomiteen til stipendsøker

Start i god tid. Ha pdf av CV og begrunnelse klar slik at du lett kan laste opp dokumentene underveis i søknaden. Det er samme frist for å søke Dramatikerforbundets stipend og Statens kunstnerstipend: 15. oktober kl. 13:00.

VIKTIG:

Skriv en presis redegjørelse for bruk av stipendet.
La kunstnerskapet og kunstnerisk utvikling være hovedfokuset i søknaden, herunder kunstneriske visjoner og kunstnerisk utforskning, og la dette gjenspeiles i prosjektene du ønsker å utvikle i stipendperioden.

Når redegjørelsen foreligger, lag en fremdriftsplan. Søk gjerne flerårig stipend, men antall år bør gjenspeiles i søknaden så behovet virker realistisk.

Ikke ta det for gitt at du får stipend fordi du er etablert og har et navn. Komiteen leser alle søknader grundig og godt funderte søknader løftes fram, uavhengig av hvem som søker.

Gjør den obligatoriske CV’en kortfattet, relevant og lett lesbar. Hvis du selv skriver norsk; CV på norsk.

Verken skryt eller sutring hører hjemme i en stipendsøknad, heller ikke sitater fra anmeldere eller andre. Komiteen er interessert i deg og din beskrivelse av ditt kunstnerskap.

Dramatikerforbundets stipend: Søk arbeidsstipend med det samme skriveprosjektet du søker med hos Statens kunstnerstipend. Er du over 60 år kan du også søke seniorstipendet som blir å regne som tilsvarende diverse-stipendet i staten.

Statens kunstnerstipend: Søk både ordinært arbeidsstipend og diversestipend. Det er ikke nok arbeidsstipend til alle. Skulle du ikke nå helt opp, vil du kanskje ha en mulighet for et diversestipend – om du har søkt.

Husk å søke på både Statens Kunstnerstipend og Dramatikerforbundets stipend.

Søknadene kan være identiske for hhv. arbeidsstipend og diversestipend/seniorstipend, men må søkes fra de respektive instanser.

Dramatikerforbundets arbeidsstipend:
https://www.dramatiker.no/stipend

Statens Kunstnerstipend:
https://www.kulturradet.no/stotteordninger?categoryIds=11642

OG:
Søk igjen selv om du får avslag. Søkermassen er stor, så også gode søknader får dessverre avslag.

Prinsipper for fordeling

Dramatikerforbundets generelle prinsipper for fordeling og bruk av vederlag fra kollektive forvaltningsorganisasjoner (Norwaco og Kopinor), dvs. TV-distribusjonsvederlag, NRK-arkivvederlag, privatkopieringsvederlag og tekstvederlag.

Vedtatt på ekstraordinært årsmøte i 2022 med endring på årsmøtet i 2024.

Generelle prinsipper for fordeling

1. Vederlag fordeles til rettighetshaverne, etter fradrag for administrasjon og andre fradrag i henhold til lovgivningen og forbundets generelle prinsipper om fradrag.

2. Fordelingen bør så langt det er mulig avspeile den faktiske bruk av
rettighetshavernes verker innenfor gjeldende forvaltningsområde, der slik
informasjon finnes. Der informasjon om bruk ikke finnes, fordeles vederlag på bakgrunn av analogier, sammenligninger med andre fordelingsområder, opplysninger om utgivelser/publiserte verk mv. Styret, i samarbeid med administrasjon, fastsetter de nærmere fordelingsregler for fordeling.

3. Opplysninger om verk som er registrert i Manusbanken, herunder om verkets lengde, fordelingsnøkler mellom rettighetshavere og annen informasjon, legges til grunn ved fordelingen. Ved fordeling til nye rettighetshavere/verk, oppfordres rettighetshaver til å registrere verket i Manusbanken.

4. Minimumsgrensen for utbetaling av individuelt vederlag er kr 750 innen hvert fordelingsområde per år.

5. Det avsettes 3 % av brutto vederlag for å dekke eventuelle krav fra
rettighetshavere. Vederlaget anses etter foreldelsesfristen i punkt 6 som ikke-fordelbare.

6. Vederlagsmidler som ikke kan fordeles avsettes og anses foreldet etter 3 år fra utløpet av det regnskapsåret inntektene ble krevd inn av den kollektive forvaltningsorganisasjonen. Foreldede midler kan anvendes i henhold til forbundets generelle prinsipper for bruk av ikke- fordelbare midler.

7. Ved anvendelse av vederlag fra kollektive forvaltningsorganisasjoner skal alle rettighetshavere behandles likt, uavhengig av organisasjonstilknytning. Der forbundet er forpliktet til å fordele og utbetale vederlag til utenlandske rettighetshavere, behandles utenlandske rettighetshavere på lik linje med norske.

8. Utbetalinger skjer så snart det er mulig etter at vederlagsmidlene er overført til forbundet, og senest innen 9 måneder etter utløpet av det regnskapsåret vederlaget ble krevd inn av den kollektive forvaltningsorganisasjonen, med mindre det er saklig grunn til at fristen ikke kan overholdes.

Generelle prinsipper for fradrag

1. Før fordeling gjøres det fradrag for dokumenterte og begrunnede
administrasjonskostnader til forvaltningen av vederlagsmidlene, maksimalt 30 %.

2. Ved større administrasjonskostnader, for eksempel oppstartskostnader, innkjøp av datasystemer eller lignende, kan styret beslutte at administrasjonsfradrag skal fordeles over flere års innkrevde midler.

3. Det kan gjøres fradrag for inntil 10 % av vederlagsmidlene til sosiale, kulturelle og utdanningsmessige ytelser. Midlene kan anvendes til samme formål som fremgår av forbundets generelle prinsipper for bruk av ikkefordelbare midler.

Generelle prinsipper for bruk av ikke-fordelbare midler

1. Ikke-fordelbare midler kan anvendes til kollektive formål i henhold til punkt 2.

2. Formål som ikke-fordelbare midler kan anvendes til:

a) Stipender

b) Tiltak til beste for norske dramatikere og manusforfattere, herunder prosjektstøtte

c) Priser

d) Møter- og seminarvirksomhet med opphavsrett som sentralt tema

e) Rettighetshavernes rettslige interesser i å fremme opphavsretten, herunder kurs- og utdanningsformål, kampanjer, arbeid for å sikre rettighetshavernes rettigheter i forhandlinger, internasjonalt eller nasjonalt arbeid for å fremme og sikre opphavsrettslige ordninger og lovgivning, juridisk bistand og rådgivning i opphavsrettslige saker mv.

f) Organisasjonsstøtte til forbundets drift

3. Ved bruk av ikke-fordelbare midler skal organiserte og uorganiserte likebehandles.

Dette gjelder også hvis tildeling skjer på bakgrunn av søknad, for eksempel til priser, stipender eller lignende.

Generelle prinsipper for investeringer og risikohåndtering

1. Alle mottatte vederlagsmidler skal settes på egen konto, adskilt fra forbundets generelle driftskonto.

2. Det delegeres til styret å vedta detaljert strategi for investeringer og risikohåndtering.

Solidaritetsstipend

Dramatikerforbundets solidaritetsstipend er på kr 50 000 og kan gå til organisasjoner, prosjekter eller enkeltpersoner som av politiske grunner ikke kan oppholde seg i sitt hjemland, evt. som oppholder seg i sitt hjemland, men under politisk vanskelige forhold. Stipendet tildeles av Dramatikerforbundets styre.

Solidaritetsstipendet 2025 er tildelt Dalia Taha som er blant de unge, toneangivende litterære stemmene. Hun er en svært viktig medutvikler av den nye kunstdiskursen i Palestina. Disse stemmene trenger solidarisk støtte for at de ikke skal stilne og forsvinne ...

Det er Vibeke Harper og Marius Kolbenstvedt fra Motforestillinger som nominerte Dali Taha til mottaker av Solidaritetsstipendet 2025.